TUR I OTUREN

Familjeliv, Privat / Permalink / 0

Alltså vilken dag! Vi skulle egentligen varit hemma i Sverige nu men skriver detta från ett flygplatshotell i Geneve... Låt mig ta det från början:


Vaknade i morse av larmet klockan sex. Vår transfer från Chamonix till Geneve skulle komma kl sju och hämta oss. Det som slår mig direkt när jag gått upp är "vart är min handväska med alla pass"? Jag var säker på att jag ställt den på köksbordet kvällen innan. Vi börjar i panik leta överallt för i väskan hade jag mina kreditkort och ALLA pass! Vi letar och letar samtidigt som våra trött barn skrikgråter. Väskan är borta! Vår transfer kommer strax. Barnen är inte klädda. Passen borta... Stressen är påtaglig. Vi inser att vi måste avboka vår transfer och i och med det även vårt flyg. Men vart skaffar man nya pass? Googla googla googla... Jaha, i Bern. I Schweiz. Eller i Paris i Frankrike. Mååånga timmar från Chamonix. Hur gör vi? Måste jag spärra korten och passen? Hur kan väskan vara borta? Ja ni förstår ju stressnivån klockan sju på morgonen med två ytterst osamarbetsvilliga barn. Så till ljudet av barnkören "tinnitus" måste vi försöka lista ut hur sjutton vi kan ta oss ut den här misären. Två barn och sjukt mycket packning. Lägenheten vi hyrt under den här månaden måste vi vara ute ifrån senast kl 10. Efter det är vi hemlösa. 

Vi bestämmer oss för att ta oss till Geneve ändå och därifrån till Bern för att skaffa tillfälliga pass. Ombokar flyget till den 10 augusti och hoppas på det bästa. 

Påväg ut från lägenheten och ner till vår transfer som ska ta oss till Geneve möter vi polisen. Två sammanbitna poliser. Jag ser att de håller i min väska. Jag kan inte hålla mig utan springer fram och ge dem en kram. De hade hittat väskan på nedre plan i vårt hus. Allt var kvar!!! Tydligen har någon eller några smugit in i vår lägenhet när vi låg och sov (!!!) och tagit väskan. En annan kvinna i samma hus hade blivit av med sin plånbok och alla pengar. Sjukt läskigt! Robert sov dessutom i samma rum som väskan stod... tänk om han vaknat?! Och tänkt om jag hade hunnit spärra korten och passen? Och tänk om vi hade hunnit åka till Geneve innan poliserna kom med väskan... tur i oturen som sagt.

Nu är vi iaf hela & rena i Geneve på ett hotell. Flyger till Arlanda imorgon kl 12 om allt vill sig väl. ❤️

Liknande inlägg

Till top